دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

کابل فیبر نوری میکرو – میکروداکت

کابل فیبر نوری میکرو - میکروداکت

کابل فیبر نوری میکرو Micro Cables

کابل فیبر نوری میکرو یا میکروداکت اصطلاحی است که برای مدل جدیدی از کابل های فیبر نوری مورد استفاده در پروژه های FTTH یا رسادن فیبر به منازل اعمال می شود که کابل هایی با ظرفیت بالا و قطر کوچک هستند.

تارهای نوری مقاوم در برابر خمش یا Bend Insensitive  یا  BI اجازه می دهند تا تار های نوری در داخل تیوب ها با تراکم بسیار بالاتری قرار گیرند چرا که فیبر های   BI حساسیت کمتری نسبت خمش در مقایسه با تار های فیبر نوری معمولی دارند.

فیبر های  BI می توانند با پوشش های بافر اولیه با قطر کوچکتر، ۲۰۰ میکرون یا کمتر که از ۲۵۰ میکرون که قطر معمول برای تارهای فیبر عادی میباشد پوشانده شوند و این امکان را می دهد که فیبر های بیشتری در فضای کمتر به شکل فشرده تر قرار داده شوند.

کابل فیبر نوری میکرو یا میکروداکت

تفاوت بین کابل های فیبر نوری معمولی وکابل های فیبر نوری میکرو بسیار قابل توجه میباشد. یک کابل لوز تیوب ۱۴۴ کر (تار فیبر) قطری معادل ۱۵-۱۶ میلی متر را دارا میباشد، در حالی که یک کابل میکرو با تعداد تار نوری یکسان با قطر ۸ میلی متر می باشد( نیمی از اندازه و حدود یک سوم وزن).

اندازه کوچکتر با قرار گیری تعداد تارهای فیبر نوری بیشتر ، طراحی تا بیش از ۳۰۰۰ تار فیبر نوری را امکان پذیر می نماید.

کابل های میکرو در هر دو مدل داخلی  indoor و خارجی  Outdoor قابل ارائه میباشند. اندازه کوچک آنها یک روش نصب متفاوت را فراهم می نماید که فناوری دمشی blown در داکت  های داخلی میکرو نامیده میشود. واقعیت این است که کابل  در داکت دمیده نمی شود بلکه در هوا شناور می شود و با وجود کاهش اصطکاک بین کابل و کانال پلاستیکی داکت، کابل داخل داکت به جلو میرود.

 

کابل فیبر نوری دمشی Air-Blown Fiber

نوع دمشی کابل های میکرو که ساختار آن به صورت کامل به شکل کابل نمیباشد وجود دارد که با دمش تیوب های حاوی تارهای فیبر نوری داخل داکت ترانک ها ایجاد می گردند، و درواقع دارای مجراهای پلاستیکی مناسب دمش تیوب های فیبر با گاز فشرده می باشند و اگر نیاز به توسعه و  بروزرسانی باشد، تیوب های فیبر قدیمی را میتوان خارج نمود و یا در قسمت های جدید تیوب های جدید را با فناوری دمش قرار داد.

هر دو مدل داخلی و خارجی کابل های فیبر دمشی در دسترس هستند و بیشتر از آن برای پروژه های رساندن فیبر به منازل FTTH یا ( Fiber to the Home ) استفاده می شود ( البته در کشور های توسعه یافته).

تیوب های مخصوصی لازم است تا از طریق لوله های دارای روکش راحت تر دمیده شوند،این تیوب ها در هر دو حالت سینگل مود و مالتی مود در دسترس میباشند. نصب آن کمی گرانتر میباشد زیرا ابتدا داکت های مخصوص آن بایستی نصب گردند، تجهیزات ویژه و فناوری نصب با ایجاد تونل هوا از طریق دمش گاز نیاز به نیروهای آموزش دیده را ملزم می نماید، البته برای بروزرسانی ها بسیار مقرون به صرفه است.

 

کابل فیبر نوری air blown

اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فیبر نوری :

link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

شیوا سلطانی

 

دیدگاه‌ها (۰)

*
*