دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

کابل لوز تیوب فیبر نوری

کابل لوز تیوب فیبر نوری

کابل لوز تیوب فیبر نوری ، پر مصرف ترین کابل در صنعت فیبر نوری می باشد، انواع کابل فیبر نوری در محیط های بیرونی یا outside plant و همچنین محیط های داخلی Inside plant مورد استفاده می باشند، از مهمترین دلایل استفاده گسترده از کابل های لوزتیوب در محیط خارجی میتوان به ارائه محافظت مناسب این کابل ها برای تار های فیبر نوری که تحت فشارهای کششی بالا قرار می گیرند اشاره نمود و همچنین ژل مسدود کننده آب و رطوبت که به راحتی از تار ها محافظت می نماید.

کابل لوز تیوب فیبر نوری

تارهای فیبر نوری در این ساختار طراحی در کابل ها در کنار یکدیگر درون یک یا چند لوله پلاستیکی کوچک قرار می گیرند که آن را تیوب می نامیم ، کابل میتواند چندین تیوب داشته باشد که داخل هر تیوب تار ها فیبر نوری قرار گرقته اند ، هر تیوب میتواند حداکثر ۱۲ تار نوری را بر اساس استاندارد و با رنگ بندی استاندارد در خود جای دهد، به طور مثال کابل لوز تیوب استاندارد ۴۸ کر شامل ۴ تیوب فعال که در هر کدام ۱۲ تار نوری موجود است می باشد و به عنوان کابل لوز تیوب ۴x12 نیز شناخته می شود،

تیوب ها نیز به نوبه خود در اطراف یک عضو قدرتمند مرکزی ( central strength member ) قرار می گیرند که یک عضو مستحکم  میانی می باشد و محافظت کششی و همچنین خمشی از تیوب ها را فراهم می آورد، این مجموعه توسط روکش یا روکش های متعدد کابل یا ژاکت داخلی احاطه می گردد، در صنعت طراحی کابل فیبر نوری تارها به دو روش محافظت می گردند که دو ساختار اصلی طراحی کابل فیبر نوری را به همراه دارد ،کابل های فیبر نوری از لحاظ طراحی در دو بخش کابل های لوز تیوب و تایت بافر قرار می گیرند.

 

کابل فیبر نوری لوز تیوب چیست؟

کابل های فیبر نوری در انواع outdoor ،  indoor  و in/out ارائه می گردند که به ترتیب مورد استفاده در محیط های بیرونی ، محیط های داخلی و محیط های داخلی و خارجی می باشند.

طراحی کابل فیبر نوری

در کابل های فیبر نوری لوز تیوب تار های فیبر نوری پوشش داده شده با رنگ و قطر۲۵۰  میکرون درون تیوب های ( لوله های )  مقاوم در برابر سایش که به طور کلی یا با ژل و یا مواد جایگزین ژل (بدون ژل) پر می شوند ، قرار می گیرند . از آنجا که این لوله ها یا تیوب ها تماس مستقیم با تارهای فیبر نوری ندارد ، هرگونه انبساط یا انقباض مواد کابل باعث ایجاد استرس در تار های فیبر نوری  نمی شود. بسیاری از فشارهای خارجی که روی لوله ها ( تیوب ها) قرار می گیرد نیز به فیبر ها منتقل نمی گردد.

ژل رطوبت ناپذیر مانع از ورود آب به تیوب ها می شود. کابل های لوز تیوب بهترین راه حل برای شرایط سخت محیطی harsh environment در فضای بیرونی می باشند، و میتوان آنها را در روش های متفاوت کابل کشی مانند قرار گیری مستقیم در خاک به شکل دفنی و یا کانالی مورد استفاده قرار داد.

ساختار کابل فیبر نوری

تمامی کابل های لوز تیوب ساختار یکسانی ندارند برخی از آنها که بیشتر در فضای بیرونی مورد استفاده می باشند ممکن است دارای روکش های ( ژاکت ) دوتایی ( double jackets ) باشند و همچنین ممکن است دارای زره فلزی Armor در زیر روکش ها باشند تا محافظت در برابر جویدن توسط جوندگان فراهم گردد و  یا دارای kevlar یا فیبر مصنوعی مستحکمی که برای استحکام و محافظت بیشتر امکان کابل کشی فراهم شده است باشند ، از آنجا که فیبر های نوری تنها با یک پوشش بافر نازک احاطه گردیده اند ، جهت جلوگیری از صدمات و محافظت از آنها باید با دقت با کابل های فیبر نوری رفتار شود.

طراحی فیبر لوز تیوب

انواع مختلف کابل های فیبر نوری

با توجه به ویژگی های مختلف ، انواع مختلفی از کابل های لوز تیوب موجود می باشد. همانند سایر کابل های فیبر نوری ، کابل های لوز تیوب با فیبر های نوری سینگل مود (تک حالته) و مالتی مود ( چند حالته ) در أنواع طبقه بندی ها شامل OS1,OS2 سینگل مد و  OM1,OM2,OM3,OM4 و OM5 ارائه می کردند.

کابل های فیبر نوری لوز تیوب طبقه بندی دیگری در زمینه مقاومت در برابر چالش های محیطی دارند،  شامل مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر اشعه UV جلوگیری از پوسیدگی روکشی، مقاومت در برابر مواد نفتی و در مواردی مقاومت در برابر آتش و امکان برخورداری از روکش های LSZH ( کم دود و بدون هالوژن‌) مانند استفاده در معادن و مجاری کانالی، که نیاز به کابل های با ویژگی مقاومت در برابر حریق می باشد.

اشکال کابل های فیبر نوری

کابل های لوز تیوب در اشکال مختلف ساختاری کابل های نوری بر اساس کاربرد شامل کابل های فیبر نوری خاکی ، کابل های فیبر نوری هوایی ADSS و Figure-8 ، کابل های فیبر نوری میکروداکت Microduct و کابل های تاکتیکی و نظامی ، ریبون Ribbon یا نواری ، کابل های پر ظرفیت high density یا HD و کابل های با پوشش زرهی مقاوم در برابر له شدگی Corrugated Armored ارائه میگردند.

 

 

اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فیبر نوری :

link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

مجتبی منتخبی

 

برگرفته از مقالات منتخب صنعت پارس

دیدگاه‌ها (۰)

*
*