دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

مدیا کانورتور ها – مبدل فیبر نوری

مدیا کانورتور ها - مبدل فیبر نوری

مدیا کانورتور ها – مبدل فیبر نوری

 

مدیا کانورتور ها – مبدل فیبر نوری، امروزه تمامی رایانه ها با سخت افزارها یا تجهیزات و یا پورت های مورد نیاز جهت اتصال به شبکه های LAN و همچنین اینترنت ارائه میگردند، که این اتصال توسط یک کابل شبکه با زوج های به هم تابیده شده با یا بدون شیلد از گروه های کابل شبکه Cat 5/5e/6/6A میسر میشود. لپ تاپ ها نیز شامل تجهیزات یا کارت های شبکه با سیم LAN و همچنین بدون سیم WiFi می باشند.دوربین های مداربسته امنیتی و نظارتی نیز معمولاً یا توسط کابل های کواکسیال(coaxial) و یا از طریق سیستم های IP به شبکه متصل می باشند. تمامی این تجهیزات که در اغلب شبکه های کوچک و گسترده مورد کاربری قرار میگیرند بدلیل نیاز در انتقال در مسیر های طولانی تر و همچنین نیاز به پهنای باند بیشتر به ارتباط شبکه های فیبر نوری نیز نیاز دارند.

تبدیل سایر سیگنال ها به سیگنال نوری

 

دیاگرام مبدل نوری

 

بیشتر ارتباط فیبر نوری از طریق سخت افزار های خاص مانند سوئیچ های LAN و یا روترها در لایه های بالاتر شبکه برقرار و ایجاد می شود که بوسیله آن کاربران از طریق کابل شبکه به LAN شبکه محلی و سپس به ستون فقرات Backbone و در نهایت به پورت های فیبر متصل می شوند. برخی از دستگاه های ارائه دهنده شبکه بی سیم access points از طریق کابل شبکه مسی و برخی نیز با فیبر نوری به شبکه متصل میگردند.

برخی از دوربین های نظارتی و امنیتی اکنون به جای اتصال   Coaxial دارای پورت فیبر نوری می باشند. در برخی موارد تبدیل سایر سیگنال ها به سیگنال نوری و گاهی اوقات تبدیل سیگنال نوری مالتی مود به سینگل مود یا بالعکس ضروری و مورد نیاز میباشد.

 

 مدیاکانورتور فیبر نوری چیست؟

این تبدیل به وسیله ای دستگاهی به نام “media converter” انجام می شود. مبدل رسانه ای آنچنان که از اسمش مشخص میباشد از یک فرم به فرمی دیگر اطلاعات را تبدیل مینماید. از جمله پرکاربرد ترین مبدل ها، مبدل تبدیل پورت های شبکه اترنت به فیبر نوری در سیستم های رساندن فیبر به desk یا “fiber to the desk” به اختصار FTTD مبی باشد که مشابه طراحی شبکه فیبر نوری در دیتاسنتر ها می باشد،

امروزه علاوه بر مبدل ها، کارت های شبکه فیبر نوری نیز برای انواع سرورها و رایانه ها و سخت افزار های ذخیره سازی طراحی گردیده و عرضه میگردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معماری دیتاسنتر ها و شبکه های FTTD و FTTH، به وب سایت  TIA بخش فیبر نوری  مراجعه نمایید. همچنین از مبدل ها جهت برقراری ارتباط سرویس دهنده های شبکه بی سیم WIFI به شبکه اترنت استفاده میشود.

 

 

مبدل فیبر نوری1

 

مبدل شبکه مسی به شبکه فیبر نوری، عملکردی مشابه یک transceiver یا دستگاه دوطرفه فرستنده و گیرنده دارند و به گونه ای طراحی گردیده که بدون نیاز به تجهیزات اضافه تر، فرایند تبدل سیگنال الکتریکی به پالس نوری را فراهم می نماید و ماهیت سیگنال الکتریکی را به سیگنال نوری تبدیل می نماید.

این دستگاه شامل یک پورت فیبر نوری شامل خروجی ارسال کننده و ورودی دریافت کننده در یک انتها و در طرف دیگر یک پورت شبکه می باشد که طرف پورت مسی آن با یک کابل شبکه استاندارد مثل کابل شبکه Cat.6a یا بالاتر به سخت افزار مورد نظر متصل میشود.

 

* در مورد مبدل های فیبر نوری دقت فرمایید که مهمترین عملکرد سازگاری مبدل با شبکه نصب شده شما می باشد که شامل سازگاری مورد نیاز با شبکه فیبر نوری (منظور نوع فیبر نوری)، طول موج فرستنده فیبر در شبکه مورد استفاده که در نوع مالتی مود LEDها و منایع VCSEL مورد نظر می باشند و طول موج آنها بین ۸۵۰nm نانومتر تا ۱۳۰۰nm نامتر می باشد، گرچه دامنه عملکردی آنها نهایتا به طول موج ۱۱۰۰nm خواهد رسید.

برای سیستم های سینگل مود طول موج مورد کاربری بسیار حائز اهمیت میباشد و همچنین نوع ارسال و دریافت سیگنال نوری نیز تعیین مینماید که مبدل چه نوعی از فرستنده و گیرنده نوری را در خود داشته باشد. به عنوان مثال : سیگنال های شبکه دیجیتال دارای مبدل های متفاوتی نسبت به CCTV و یا سیستم های پخش CATV میباشند.

 

بیشتر مبدل های رسانه ای سیگنال های مس را به سیگنال های نوری تبدیل می نمایند. همچنین برخی از آنها سیگنال های نوری را به هم تبدیل می نمایند، برخی از آنها مالتی مود را به سینگل مود تبدیل مینمایند و برخی نیز بالعکس و یا عملکرد دو طرفه دارند،  در بیشتر موارد نیاز به تبدیل مالتی مود به سینگل مود بدلیل پارامتر مسافت بیشتر است.

برخی ممکن است چندین سیگنال را بر روی یک جفت فیبر ارائه نمایند و همچنین ممکن است پردازش سیگنال های گسترده را انجام دهند. مانند مبدل های مالتی پلکس WDM یا CWDM

 

مبدل فیبر نوری ۲

 

مبدل شبکه مسی به فیبر نوری!

از آنجا که اکثر کاربردهای مورد نیاز مبدل ها به تغییر سیگنال شبکه مسی (COPPER) به شبکه فیبر نوری می باشد، باید در نظر داشته باشید که برای هر دو انتهای شبکه شما نیاز به مبدل دارید گرچه ممکن است در صورت رعایت شرایط یک طرف مبدل و در طرف دیگر سخت افزار شبکه مانند سوئیچ یا روتر باشد.

در هر دو حالت ، این سخت افزار ها نهایتا با پورت های شبکه مسی (COPPER) سازگار ارتباط برقرار می نماید و انتقال اطلاعات و داده ها را روی بستر فیبر نوری مقدور می سازند.

مبدل های رسانه ای ممکن است به منبع تغذیه خارجی نیاز داشته باشند یا ممکن است از طریق سیگنال های الکتریکی روی شبکه POE یا رابط های استاندارد مورد کاربری قرارگیرند. (Power over Ethernet، USB و غیره)

 

 

مبدل های فیبر نوری دارای محدودیت های عملکردی نیز می باشند، چنانچه در محیط های صنعتی نیاز به تبدیل سیگنال مسی به نوری دارید پیشنهاد میگردد صرفا از مبدل های صنعتی یا سوئیچ های شبکه صنعتی استفاده نمایید. در انتخاب GLC ها یا پورت های SFP نیز دقت نظر لازم را داشته باشید گرچه این انتخاب بایستی هم از لحاظ سازگاری و هم از نقطه نظر کارایی در استفاده عملکرد لازم را داشته باشد.

 

از خرید برند های آسیایی و آسیای شرقی به شدت پرهیز نمایید، چرا که منجر به تجدید سرمایه گذاری در این بخش برای شما خواهد شد. در مورد کیفیت نیز مهمترین عامل انتخاب خود را در قدرت پردازش و انتقال داده ها در مبدل فیبر نوری در نظر بگیرید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فیبر نوری :


link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

شیوا سلطانی / مچتبی منتخبی

دیدگاه‌ها (۰)

*
*