دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

WAN یا شبکه گسترده چیست؟

WAN یا شبکه گسترده چیست؟

WAN یا شبکه گسترده چیست؟  مخفف wide area network به اختصار WAN یا همان شبکه گسترده به جهت انتقال داده ، صدا و تصویر در مسافت های طولانی طراحی گردیده اند. شبکه های WAN در سراسر جهان به عنوان زیر ساخت اصلی شبکه های ارتباط راه دور شناخته می شوند و بدون محدودیت می توانند جهت مصارف تجاری و یا ارتباطات شخصی مورد استفاده قرار گیرند. شبکه WAN پهناور ترین شبکه ارتباطی حال حاضر می باشد که بیشترین ترافیک را عبور و گسترده ترین ارتباطات را برقرار می نماید، و در مقیاس کاربردی پس از شبکه محلی LAN و شبکه شهری  MAN قرار می گیرد، طراحی چنین شبکه هایی اساساً توسط طیف وسیعی از خدمات شکل می گیرد. شبکه تلفنی کلاسیک آنالوگ (POTS) و شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه ISDN (integrated services digital network) جهت ارتباطات تلفنی (انتقال صدا) مناسب می باشند. در مقابل ، شبکه های عمومی انتقال بسته های داده برای خدمات انتقال داده گسترده طراحی گردیده اند. همچنین باید در این رابطه بایستی به اجزا مهم شبکه های گسترده که خود از جمله آن می باشند شامل شبکه „همزمان یا همگام “ سلسله دیجیتالی ( Synchronous Digital Hierarchy یا SDH ، اس دی اچ (SDH) استاندارد مربوط به شبکه های پر سرعت فیبر نوری با پهنای باند گسترده و لینک های رادیویی وسیع می باشد)، شبکه غیر همزمان ATM ، شبکه SONET سانت ، فریم بسته (رله) و سوئیچینگ سریع بسته ( packet ) که هر کدام در توسعه زیر ساخت شبکه WAN جهانی مورد کاربری می باشند نیز اشاره نمود.

 

WAN یا شبکه گسترده چیست؟

 

 

معرفی شبکه گسترده – WAN

 

شبکه “همگام” به این معنی می باشد که بیت های یک درخواست در یک فریم انتقال می یابد. شبکه همگام شبکه ای است که داده ها همزمان ارسال و دریافت می شوند. این انتقال همچنین به عنوان یک انتقال دوطرفه شناخته می شود. داده ها به طور همزمان در هر دو جهت منتقل می شوند. همگام سازی با یک ساعت سیگنال انجام می شود.

 

شبکه گسترده - WAN

 

 

نیاز به پهنای باند کاربران – شبکه گسترده wide area network ، WAN

 

با توجه به رشد تقاضا و افزایش نیاز به پهنای باند های بیشتر (سرعت های بالاتر ) و همچنین جهت ارائه خدمات انتقال گرافیک ، تصاویر ، صدا یا فیلم ، شبکه های مدرن که شبکه های WAN را نیز شامل می شوند با ویژگی های بهینه سازی شده در ارائه خدمات بر اساس ساختار و بستر شبکه های نوری توسعه یافته اند و توانایی انتقال و پشتیبانی پهنای باندهای گسترده تر را فراهم نموده اند، البته با توجه به اینکه، نیاز به سرعت های بالاتر روزانه در حال افزایش است فناوری مورد استفاده نیز همواره در چالش جهت پشتیبانی از آن قرار می گیرد و به کارگیری تجهیزات و محصولات فعال و غیر فعال شبکه با توانایی انتقال پهنای باند های گسترده تر امری ضروری در اجرای این چالش می باشد. فیبر نوری به عنوان مدیا یا بستر اصلی در شبکه های WAN شناخته می شود، در بیشتر کشور های توسعه یافته تمامی انواع زیر ساخت های شبکه فیبر نوری از انتقال ها در ارتباطات دور  تا زیر ساخت شبکه مراکز داده و ارتباطات شهری و ساختمان ها   Campus و  FTTH, , FTTx ، همگی از کابل های فیبر نوری سینگل مد استفاده می نمایند، چراکه برترین ویژگی های ارتباط نوری را تنها می توان در شبکه سینگل مد جستجو نمود. انتقال آسان سرویس ها به نقاط مختلف حتی داخل مجموعه هایی که چندین ساختمان و شبکه های  Campusمتعدد دارند، بهره مند بودن از پهنای باند های گسترده ، عدم وجود محدودیت مسافت انتقال ، تقسیم گسترده طول موج و پهنای باند نامحدود و … از مهمترین ویژگی های قابل ذکر لینک های سینگل مد می باشد، البته نه هر نوع فیبر سینگل مد ای ، این ویژگی ها بیشتر در مورد فیبر نوری OS2 استاندارد ISO و یا فیبر نوری G.652.D و G.657.بیشتر قابل ارائه می باشند و در این مورد باید اشاره نمود که در حال حاضر بیشتر بستر شبکه فیبر نوری کشور عزیزمان ایران با فیبر نوری G.655.  یا NZDSF ، NZ اجرا گردیده که قابلیت های ضعیف داشته و همچنین به دلیل قطر نا معمول هسته خود هزینه تولید بسیار گرانتر و عملکرد به مراتب ضعیف تری نسبت به فیبر نوری معمول دارد و همچنین با هیچ یک از نسخه های جدید استاندارد  مانند فیبر های نوری پیشرفته مقاوم در برابر خمش G.657 استاندارد ITU سازگاری ندارد.

شبکه های گسترده در مقایسه با MAN ، LAN  و دیگر شبکه های ارتباطی

شبکه گسترده WAN - زیر ساخت ارتباطات

خطوط و تکنیک‌های سوییچینگ بسته در شبکه های گسترده WAN

 

زیر ساخت بستر شبکه گسترده می تواند مبتنی بر سوئیچینگ خط و یا سوئیچینگ بسته داده باشد. از ساختار سلسله مراتبی مراکز سوئیچینگ جهت ساختار سوئیچینگ مدار استفاده می شود. مراکز سوئیچینگ با سلسله مراتب پایین تر در راستای مراکز سوئیچینگ سلسله مراتب بالاتر قرار دارند. ساختار سوئیچینگ بسته در شبکه های گسترده WAN  کمی متفاوت می باشد.  تمامی موارد اشاره شده بخش های شبکه مش MESH می باشند که هر لایه شبکه آنها به چندین کامپیوتر و یا گره دیگر متصل می باشند. با استفاده از این ساختار شبکه ، داده ها در قالب بسته های دیتا  (   data packets ) از یک رایانه ( گره ‌) به رایانه و یا گره بعدی ارسال می شوند. فرستنده های انتقال رادیویی جهت دار تنها بخشی از شبکه های گسترده WAN همانند لینک های فیبر نوری می باشند.

 

 

شبکه دیتا سنتر کورنینگ 

وسعت و سرعت دیتا در شبکه WAN

 

شبکه های گسترده WAN می توانند از ۱۰۰۰ کیلومتر تا بیش از ۱۰،۰۰۰ کیلومتر توسعه یافته باشند.
سرعت انتقال ، که برای کاربران بسیار پر اهمیت است، در سالهای اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است. سالها پیش ، سرعت انتقال ۶۴ کیلوبیت در ثانیه از طریق ISDN  دستاورد بزرگی به شمار می آمد، پس از آن سرعت های انتقال  ۲ مگابیت در ثانیه تا ۳۴ مگابیت در ثانیه از طریق شبکه نوری OS1 با بستر E3 مهیا گشت. با استفاده از شبکه ATM  ، توانایی انتقال پهنای باند داده ها از ۱۵۵ مگابیت در ثانیه تا ۶۲۲ مگابیت بر ثانیه در اختیار کاربران قرار داده شد که میتوان با افزایش و توسعه و استفاده از شبکه ۱۰ گیگابایت اترنت حداکثر میزان سرعت را  امروزه در پایین ترین لایه کاربری ارائه نمود.
در اروپا ، شبکه های گسترده WAN  بیشتر توسط شرکت های مخابراتی و  اپراتور های شبکه ارائه می شوند ، به طوری که انتقال بین دو شبکه و استفاده همزمان از دو شبکه برای کاربر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور مثال شرکت تلکام Telecom در تمامی اقسام شبکه ها مشتریان را  در کشور آلمان پشتیبانی می نماید.

فناوری های WAN در حال حاضر شامل شبکه های سوئیچینگ بسته داده ( پکیج دیتا ) data packet و ISDN و همچنین فناوری های سریع سوئیچینگ بسته (FPS) ، سلسله مراتب SDH و ATM می باشند. همچنین با وجود شبکه ۱۰ گیگابیت اترنت مورد استفاده کاربران ، شبکه اترنت نیز در ترافیک دور برد قرار می گیرد.

 

وسعت و سرعت دیتا در شبکه WAN

جدول مقایسه ای شبکه LAN ، شبکه شهری MAN ، شبکه گسترده WAN

 

**************** شبکه محلی LAN شبکه شهری MAN شبکه گسترده WAN
هزینه ها جزئی انبوه انبوه تر
وسعت شبکه جزئی گسترده گسترده تر
بستر انتقال شبکه مسی ،زوج های به هم تابیده شده ، کابل شبکه مسی شبکه فیبر نوریو شبکه مسی، کابل فیبر نوری سینگل مود OS2 و کابل شبکه مسی شبکه فیبر نوری، شبکه رادیویی وایرلس و ماهواره ای
تعداد کاربران جزئی گسترده گسترده تر

 

اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فیبر نوری :

link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

مجتبی منتخبی

 

دیدگاه‌ها (۱)

*
*