دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

تفاوت کابل فیبر نوری لوز تیوب – تایت بافر

تفاوت کابل فیبر نوری لوز تیوب - تایت بافر

تفاوت کابل فیبر نوری لوز تیوب – تایت بافر ، همانطور که پیشتر توضیح داده شد کابل های فیبر نوری از لحاظ ساختار و نحوه محافظت از تار ها در دو مدل لوز تیوب و تایت بافر ارائه می گردند، تفاوت میان کابل های فیبر نوری لوز تیوب و تایت بافر انتخاب مناسب کابل فیبر نوری را بیش از هر زمان دیگری چالش برانگیز می نماید. عواملی مانند توسعه و  طراحی کابل های جدید ، تأمین کنندگان متعدد ، تغییر و پیشرفت در مشخصات تار های فیبر نوری و بسیاری از پیچیدگی های فناوری مربوط به عملکرد کابل می تواند حتی طراحان و کارشناسان شبکه را سردرگم نماید. با این حال ، انتخاب نوع اولیه کابل بیشتر به محیط اجرا و شرایط نصب شبکه مورد نظر بستگی دارد. به طور کلی دو نوع ساختار کابل فیبر نوری موجود می باشد. ساختار لوز تیوب با تارهای نوری ۲۵۰ میکرون ،  و تار های با روکش ضخیم و مقاوم که در ساختار تایت بافر با قطر  ۹۰۰ میکرون عرضه می گردند،  هر کدام از این ساختار ها جهت کاربردهای متفاوتی مورد استفاده می باشند . پرسش مطرح، چگونه بین آنها انتخاب نماییم و کدام نوع مناسب کدام شبکه فیبر نوری می باشد؟ این مقاله ممکن است برای شما در این رابطه  کارآمد باشد.

 

تفاوت کابل فیبر نوری لوز تیوب – تایت بافر

 

 

تفاوت لوز تیوب و تایت بافر

 

ساختار  فیبر نوری ۲۵۰µm میکرون لوز تیوب و ۹۰۰µm تایت بافر

پوشش فیبر نوری در هر دو نوع فیبر لوز تیوب و تایت بافر از ۲۵۰µm (میکرون یا میکرومتر ) شروع می شود که شامل هسته فیبر یا کر با اندازه ۵۰µm و  ۶۲٫۵µm برای تارهای فیبر مالتی مد MM و ۹µm  برای فیبر سینگل مد، سپس روکش ۱۲۵µm کلد روی هسته قرار می گیرد و در هردو نوع سینگل مد و مالتی مد اندازه ای یکسان دارد و در نهایت روکش نرم که قطر آن ۲۵۰µm میکرون می باشد کلد و هسته را پوشش داده و از آنها محافظت می نماید، در کابل های بافر دار لایه ضخیم تر ۹۰۰µm میکرونی بر روی لایه ۲۵۰µm قرار گرفته و پوشش مطمئن تری را برای ساختار ایجاد می نماید. در نتیجه ، تفاوت اصلی کابل های لوز تیوب و تایت بافر در ساختار آنها نهفته است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید ، یک فیبر نوری لوز تیوب شامل تار های فیبر نوری ۲۵۰µm میکرونی که خود تار نوری حاوی یک هسته فیبر ، روکش کلد هسته ۱۲۵um و روکش ۲۵۰µm  میکرون پلاستیک نرم است که غالباً توسط ژل احاطه شده و در تیوب های ( لوله های حاوی فیبر در ساختار لوز تیوب ) بدون ژل با موادی محافظتی قرار می گیرند ، هر یک از این لوله ها یا تیوب ها می توانند بر اساس استاندارد  تا ۱۲  تار نوری را در خود جای دهند ( در کابل های با تیوب مرکزی یعنی تک تیوب تولیدکنندگان تا ۴۸٫ تار نوری را دی یک تیوب جای می دهند ) . بر اساس ظرفیت مورد نیاز کابل های لوز تیوب می توانند تعدادی تیوب فعال و تعدادی تیوب غیر فعال داشته باشند. یک عضو یا زائده قدرتمند مرکزی نیز در مرکزی ات این تیوب ها قرار گرفته است که وظیفه تحمل توان کششی کابل و پرهیز از خمش های شدید را بر عهده دارد.

 

کابل فیبر نوری - تفاوت لوز تیوب و تایت بافر

 

 

در مورد فیبر نوری تایت بافر تار ها داری روکش ۹۰۰µm میکرونی می باشند، این طراحی مشابه طراحی تارهای نوری در کابل های لوز تیوب شامل هسته فیبر نوری و روکش کلد ۱۲۵µm میکرونی ، روکش نرم ۲۵۰µm میکرونی و در نهایت بافر محکم ۹۰۰µm از جنس پلاستیک سخت است. فیبر نوری بافر دار  ( تایت بافر ) با لایه های پوششی  ۲۵۰µm /500µm / 900µm پوشانده شده است که برای اتصالات شبکه محیط های داخلی و همچنین تجهیزات سربندی مناسب می باشد. کابل های تایت بافر بیشتر در محیط های داخلی مورد استفاده می باشند، عموما کابل های فیبر نوری مورد استفاده در دیتا سنتر ها و شبکه های backbone بین طبقات ساختمان ها ، انواع پچ کورد ها و پیگتیل ها از ساختار تایت بافر بهره می برند، البته کابل های  breakoutو توزیعی Distribution نیز دارای ساختار تایت بافر و مناسب پروژه های indoor یا داخلی می باشند.

 

ویژگی اصلی کابل های فیبر نوری – ساختار لوز تیوب و تایت بافر


* کابل های فیبر نوری لوز تیوب

کابل های فیبر نوری لوز تیوب بیشتر برای محیط ها و یا فضای بیرونی به اصطلاح Outdoor طراحی گردیده اند، بنابراین برخی از ویژگی های کلیدی آنها شامل:
+ در برابر آب مقاوم می باشند، با بهره مند بودن از تیوب های پر از ژل و نوارهای متورم شونده در برخورد  آب ، کابل های لوز تیوب حداکثر محافظت در برابر نفوذ آب و رطوبت را ارائه می نمایند.
UV Resistant jacket +  ژاکت  یا روکش بیرونی کابل های لوز تیوب حاوی مقادیر کربن می باشد که محافظت از اشعه ماوراء بنفش را برای کابل هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند فراهم می نماید.
Resistant Mechanic +  یا مقاومت مکانیکی در کابل های لوز تیوب از ویژگی های کلیدی می باشد که برای ایجاد استحکام اضافی ، می توانند شامل یک لایه زره پوششی به انگلیسی Armor باشند ، ساختار زرهی در اشکال مختلفی طراحی می گردد، ممکن است به صورت  CST یا نوار فولادی راه راه corrugated steel tape و یا SWA یا زره سیم فلزی یا steel wire armor  در دوطرف که امروزه منسوخ شده داشته است و  یا GRP که نوعی پلاستیک تقویت شده و سخت شده می باشد و اجازه می دهد تا کابل ها در محیط های سخت تر محافظت شود ، کابل های لوز تیوب قابلیت قرار گیری مستقیم در خاک به شکل دفنی را دارا می باشند، بدون اینکه آسیبی به کابل وارد شود.

+ هزینه کمتر: از آنجا که این کابل ها حاوی تار های فیبر نوری ۲۵۰um  می باشند ، ساختار لوز تیوب به طور کلی ارزان تر از نمونه های با ساختار تایت بافر تمام می شود.
+ قطر کوچکتر کابل و ظرفیت بالاتر— با توجه به اینکه ساختار کابل  فیبر نوری لوز تیوب میتواند ظرفیت تار فیبر نوری بیشتری را در خود جای دهد و از لحاظ اندازه نیز تقریبا نیمی از قطر مدل های تایت بافر را دارا می باشد از این رو در مجاری کانالی نیز بیشتر از مدل های لوز تیوب استفاده می شود.

لوز تیوب ساختار کابل فیبر*  کابل های فیبر نوری تایب بافر یا بافر دار

کابل های فیبر نوری تایب بافر یا بافر دار در محیط های داخلی یا شرایط indoor در واقع محیط های مسقف بیشتر مورد استفاده می باشند.
+ ساختار بدون ژل محافظ، به دلیل پشتیبانی از کابل کشی عمودی (رایزر) کابل های تایت بافر فاقد ژل های محافظتی می باشند.

+ انعطاف پذیری – کابل های تایت بافر فاقد عضو قدرتمند میانی می باشند چرا که پوشش تارها  در آنها مناسب می باشد و در نتیجه در ساختار بافر نیازی به center member نمی باشد ، کابل های تایت بافر دارای انعطاف پذیری بیشتری جهت نصب و کابل کشی در فضاهای داخلی می باشند. کابل های بافر دار با توجه به دارا بودن ” بافر محافظتی و محکم مجزا برای هر تار فیبر نوری” می باشند که این بافر های مجزا اجازه می دهند تا کابل توان بیشتری در خم شدگی ها و زوایای تند خمشی داشته باشد و  میتواند آنها را تاب آورد و یا به صورت عمودی آویزان گردد بدون اینکه باعث شود “افت در عملکرد فیبرنوری” ایجاد شود.

+ الیاف شیشه ای یا پشم شیشه نخی Aramid Yarns  که در کابل های فیبر نوری تایت بافر مورد استفاده قرار می گیرند محافظت مناسبی ایجاد می نمایند. الیاف شیشه ای در درجه اول برای جلوگیری از آسیب جوندگان مورد استفاده می باشد و در درجه بعدی محافظت از خمش های تند را فراهم می آورد.

+ اسپلایس فیبر نوری آسان تر ( منظور هر دو روش اسپلایس فیبر نوری شامل فیوژن فیبر نوری و اتصال مکانیکی ): روکش ۹۰۰µm  میکرونی دسترسی به هسته را آسانتر می نماید و شکنندگی کمتری را در مقایسه با تارهای فیبر نوری لوز تیوب ۲۵۰µm دارا می باشند. کابل های تایت بافر نصب آسان تر و سریع تری دارند، چرا که هیچ ژل و موادی که نیاز به تمیز کننده های متعدد دارند در آنها استفاده نشده است.

فیبر های نوری تایت بافر

 

انتخاب کابل فیبر نوری

در نهایت من مجتبی منتخبی به عنوان یکی از اشخاصی که در این زمینه تا حدودی کسب علم نموده ام تنها به چند نکته اشاره می نمایم تا شاید در تصمیم گیری شما مفید و تاثیر گذار واقع شوم، متاسفانه در کشور ما دانش فنی همواره در مقوله دوم قرار می گیرد و همواره بهای تمام شده مد نظر کارشناسان می باشد، صنعت فیبر نوری و خرید تجهیزات آن نیازمند دانش فنی است، در بسیاری از موارد مشاهده نموده ام که کابل های Outdoor بویژه کابل های فیبر نوری مخابراتی در کابل کشی داخلی سازمان ها و ادارات مورد استفاده قرار گرفته اند و تا مراکز داده و عمق فضاهای مسقف پیش رفته اند، همچنین استفاده گسترده از کابل های outdoor در محیط های داخلی مکان های حساس مانند بیمارستان ها و فرودگاه ها ، معادن و پست های فشار قوی و .. را مشاهده نموده ام، تقاضا می نمایم اگر در این موضوع تصمیم گیرنده می باشید حتما تحقیقات گسترده ای در این زمینه نمایید و اجازه ندهید که منفعت بر انسانیت و جان هموطنان پیروز باشد، سعی نماییم تا همواره کابل های outdoor تنها در محیط های خارجی و صنعتی، جایی که هوای آزاد موجود می باشد، مورد استفاده قرار گیرند و کابل های indoor را حتما با مدارک و مشخصات فنی ارزیابی نماییم و با ویژگی های مانند روکش مقاوم در برابر حریق و کم دود LSZH سفارش دهیم تا جان هم وطنی در خطر نباشد. در نظر داشته باشید که کابل های Outdoor  به هنگام ورود به محیط های داخلی یا مسقف بنابر اصول انسانی و پروتکل های استاندارد می بایستی به نوع Indoor  تغییر یابند، از توجه شما به این مقاله سپاسگزارم.

 

کابل فیبر نوری

 

 

اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فیبر نوری :

link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

مجتبی منتخبی

دیدگاه‌ها (۲)

*
*

    فرید آقایی پاسخ

    بسیار نکات مهمی رو اشاره نموده اید، از شما ممنونم

      admin پاسخ

      از توجه شما سپاسگزارم.