دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

طراحی کابل فیبر نوری

طراحی کابل فیبر نوری

طراحی کابل فیبر نوری

طراحی کابل فیبر نوری،‌ انتخاب کابل مستلزم در نظر گرفتن کلیه عوامل محیطی طی فرایند نصب و طول عمر کابل می باشد. در ادامه عوامل مهمی ذکر شده است.

قدرت کشش کابل فیبر نوری:

برخی از کابل ها به راحتی در کانال ها و سینی ها کابل کشی قرار می گیرند، بنابراین قدرت کششی اهمیت چندانی در کابل کشی داخل ساختمان و همچنین کابل های نرم کانالی ندارد. اما ممکن است کابل های دیگری ۲-۵ کیلومتر یا بیشتر از این متراژ کشیده شوند. حتی با وجود روان کننده های کابل ، تنش کشش می تواند زیاد باشد و منجر به شکستگی تارهای فیبر نوری و یا ایجاد استرس و درنتیجه آن پراکندگی و افت شدید نور شود.

اکثر کابل ها قدرت خود را از یک آرامید دریافت می نمایند (Kevlar  نام تجاری DuPont می باشد) که نخ پلیمری منحصر به فرد بسیار قوی است که کشش حجمی ندارد – بنابراین کشیدن آن باعث فشار به سایر اجزای کابل نمی شود. ساده ترین کابل سیمپلکس دارای قدرت کششی ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیوتن میباشد، در حالی که کابل فیبر نوری مورد استفاده در فضاهای خارجی ممکن است مشخصات کششی بیش از ۲۰۰۰ نیوتن را داشته باشد.

 

ساختار فیبر نوری و کولر

محدودیت های خمشی کابل فیبر نوری:

توصیه نرمال برای کابل های فیبر نوری شعاع خم شدن میباشد ، حداقل شعاع خم تحت فشار در هنگام کشش ۲۰ برابر قطر کابل میباشد.

در صورت عدم تنش ، حداقل شعاع خم طولانی مدت توصیه شده ۱۰ برابر قطر کابل میباشد.

 

حفاظت در برابر آب:

در فضای باز یا محیط های  Outdoor  بایستی از تارهای فیبر نوری کابل در برابر آب یا رطوبت محافظت شود. این کار با یک روکش مقاوم در برابر رطوبت، PE   (پلی اتیلن) و پر کردن با مواد  water_blocking شروع می شود، روش معمول پر کردن کابل با ژل ضد آب میباشد. این روش موثر بوده و در عین حال فرایند نامنظمی میباشد و به ژل پاک کننده نیاز دارد (بهترین روش استفاده از کالا های تجاری میباشد) یک جایگزین جدید استفاده از water blocking خشک میباشد.

 

سیستم Water blocking کابل فیبر نوری

 

 

خرد شدگی و  نفود جوندگان:

در این شرایط از کابل های آرمورد یا آرمور که درواقع زره فولادی یا آلومینیومی نیز نامیده می شود استفاده می گردد، چراکه زره محکم آنها در برابر خرد شدن و نفوذ جوندگان مقاومت مینماید.

کابل های OSP معمولاً  دارای روکش آرمورد میباشند  که به شکل دفنی مناسب نصب می باشند.

کابل های آرمورد indoor نیز که در شبکه های داخل پست های انتقال نیرو و یا داخل معادن مورد استفاده قرار میگیرند تحت دسته بندی NEC برای زره آرمور قرار دارند و  سایر کابل ها که در رایزر ها و سقف های کاذب و یا دیتا سنترها نیز قرار میگیرند با زره آرمورد در دسترس میباشند.

فیبر نوری ضد جونده و مقاوم در برابر نفوذ آب

 

کد رتبه بندی حریق:

کابل های نصب شده در فضای داخلی، باید کدهای ضد حریق و مقاومت در برابر آتش را رعایت نمایند. این بدان معنی میباشد که روکش باید دارای مقاومت در برابر آتش و با رده بندی برای استفاده عمومی باشد، رایزر (واکنش کابل عمودی نسبت به شعله های آتش بیشتر ازکابل افقی میباشد) و پلنوم (برای نصب در قسمت های انتقال هوا استفاده میشود که بسیار کم دود و خود خاموش کننده می باشد).

 

استاندارد روکش فیبر نوری - Euro Class , IEC

 

در بیشتر کشورهای در حال توسعه از کابل های با روکش  PVC (پلی وینیل کلرید) در داخل ساختمان ها استفاده می نمایند. در ایالات متحده و اروپا، کلیه کابل ها باید دارای رده بندی شناسایی و اشتعال پذیری در بند۷۷۰ NEC (کد ملی برق) باشند. لینک زیر استاندارد اروپایی مورد استفاده برای کابل های مقاوم در برابر حریق در شرایط  محیطی مختلف می باشد.

 

 

جدول زیر کد NEC در تقسیم بندی کابل ها براساس نوع کابل کشی و روکش:

 

 NEC Rating    Description
 OFN  optical fiber non-conductive
 OFC  optical fiber conductive
 OFNG or OFCG  general purpose
 OFNR or OFCR  riser rated cable for vertical runs
 OFNP or OFCP  plenum rated cables for use in indoor air-handling spaces or plenums
 OFN-LS  low smoke density

 

کابل های بدون مارک هرگز نباید در داخل خانه نصب شوند زیرا نمیتوان آنرا بازرسی نمود! کابل های خارج از منزل دارای مقاومت در برابر آتش نیستند و فقط تا ۵۰ فوت در داخل خانه قابل استفاده هستند. اگر نیاز به کابل در فضای باز دارید ، یک کابل  دارای دو روکش به همراه PE   را بر روی یک روکش کابل داخلی PVC UL سفارش دهید. به سادگی هنگام ورود به فضای داخلی، روکش  فضای باز را برداشته و دیگر نیازی به سربندی در محل ورود نخواهید داشت.

 

اتصال به زمین و اجرای سیستم ارت

 

اتصال به زمین و سیستم ارت کابل فیبر نوری

 

کابل هایی که شامل فلز رسانا میباشند، باید به طور صحیح بر اساس استاندارد های رایج مانند ISO  و  IEC و NEC از نظر امنیت به سیستم ارت از طریق اتصال به زمین متصل شوند.

از جمله کابل هایی که در فضای داخلی به سیستم زمین متصل میشوند  شامل سری OFC ، OFCG ، OFCR یا OFCP می باشد که همگی اجزای روکش رسانا دارند و کابل های که در فضای باز Outdoor استفاده میشوند در صورت دارا بودن هرگونه آرمور یا جسم رسانا در ساختار خود باید به زمین متصل شوند، استحکام دهنده فلزی یا روکش آرمور باید در زیر خاک قرار بگیرند . کلیه کابل های کامپوزیت باید بطور صحیح دفن و زیر خاک قرار بگیرند و به سیستم ارت متصل گردند.

 

اتصال به ارت و زمین کابل فیبر نوری

 

اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فیبر نوری :


link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

شیوا سلطانی / مجتبی منتخبی

 

برگرفته از مقالات شرکت منتخب صنعت پارس

دیدگاه‌ها (۰)

*
*