دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

لینک های شبکه فیبر نوری

لینک های شبکه فیبر نوری

لینک های داده شبکه فیبر نوری

 

لینک های داده شبکه فیبر نوری

لینک های داده شبکه فیبر نوری، بیش تر سیستم های انتقال فیبر نوری از لینک های داده استفاده می نمایند که شبیه به شکل نشان داده شده در بالا میباشند. هر لینک فیبر از یک فرستنده در یک انتهای فیبر و یک گیرنده در انتهای دیگر تشکیل شده است. بیشتر سیستم های انتقال فیبر نوری برروی دو تار فیبر نوری تحت عنوان یک لینک فیبر نوری مورد استفاده قرار میگیرند که در یک جهت بر روی یک فیبر فرایند ارسال و در جهت مخالف بر روی فیبر دیگر فرایند دریافت برای عملکرد کامل صورت میپذیرد، به همین دلیل به شکل دوتایی یا  duplex  مورد اشاره قرار میگیرد. نور عبوری از پورت های فیبر به شدت برای چشم انسان خطرناک است، به هیچ وجه داخل پورت های SFP فیبر نوری را با چشم مستقیم نگاه نکنید.

لینک شبکه فیبر نوری

 

انتقال داده روی یک تار فیبر نوری

انتقال داده روی یک تار فیبر نوری

همچنین مطابق شکل بالا فیبر نوری سینگل مود قابلیت انتقال داده در هر دو جهت را بر روی یک فیبر دارا بوده و این فرایند امکان پذیر میباشد، گرچه انجام این کار بوسیله کوپلرها و اسپلیتر ها انجام پذیر است، حال این پرسش مطرح میگردد که چرا بیشتر لینک های شبکه فیبر نوری در کشور های در حال توسعه روی دوتار نوری عرضه میگردد؟ جواب پرسش این موضوع می باشد که افزودن تار فیبر نوری نسبت به کوپلر ارزانتر میباشد. شبکه نوری پسیو رساندن فیبر به منازل FTTH (PON) Fiber to the Home از جمله از سیستم های انتقال داده ای می باشد که از انتقال دو طرفه داده بر روی یک تار فیبر نوری سینگل استفاده می نماید چرا که معماری شبکه آن از قبل بر أساس کوپلر ها طراحی و مستقر می باشد.

 

 

فرستنده و گیرنده فیبر نوری

 

فرستنده و گیرنده فیبر نوری

 

بیش تر سیستم های فیبر نوری از “فرستنده و گیرنده” های به شکل ماژول های  SFP استفاده می نمایند که فرستنده و گیرنده را در یک ماژول واحد شامل میشود. فرستنده یک ورودی الکتریکی را دریافت می نماید و آن را بواسطه یک دیود لیزر یا LED به یک خروجی نوری با ماهیت پالس نوری تبدیل و ارسال مینماید. نوری که از فرستنده ارسال می شود به کانکتور فیبر نوری و سپس به شبکه نوری منتقل می شود و در طول لینک نوری حرکت نموده و از طریق آن به انتهای دیگر لینک نوری می رسد. سرانجام نور در انتهای مسیر لینک فیبر به گیرنده متصل می شود که در آن یک حسگر نوری، نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید و در نتیجه برای استفاده توسط تجهیزات گیرنده به درستی تنظیم می شود.

 

امروزه بیشتر ماژول های فیبر نوری Small form-factor pluggable به اختصار SFP  با پورت های فیبر نوری با کانکتور لوسنت  LC مجهز شده اند، در مورد مالتی مود ماژول ها بر اساس نوع شبکه مالتی مود ، طول موج و همچنین پارامتر پهنای باند انتخاب می گردند، در مورد شبکه فیبر نوری سینگل مود نیز موارد مهم در انتخاب ماژول مسافت، طول موج کاربری و فناوری انتقال به همراه باند پشتیبانی شبکه می باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد لینک فیبر نوری :


link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

شیوا سلطانی  /  مجتبی منتخبی

 

برگرفته از مقالات شرکت منتخب صنعت پارس

دیدگاه‌ها (۰)

*
*