دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

انتخاب کابل فیبر نوری مناسب

انتخاب کابل فیبر نوری مناسب

راهنمای انتخاب کابل فیبر نوری مناسب: کابل فیبر نوری از بک یا چندین تار نوری ساخته شده است که هر رشته یا تار آن قابلیت انتقال پالس های نوری را با پهنای باند پر ظرفیت دارا می باشد. امروزه کابل فیبر نوری به دلیل مصونیت در مقابل تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) یک رسانه کابلی مطلوب می باشد. کابل های فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد می توانند سیگنال های نوری را در فواصل قابل توجه انتقال دهند، چه در شبکه محلی LAN، چه در  شبکه گسترده WAN و چه در شبکه های بین شهری MAN. در این مقاله اطلاعاتی در مورد کابل فیبر نوری ارائه می نماییم و هدف آن ارائه راهنمای کاملی جهت انتخاب کابل فیبر نوری مناسب پروژه ها می باشد.

 

راهنمای انتخاب کابل فیبر نوری مناسب

 

فهرست مطالب

  1. راهنمای انتخاب کابل فیبر نوری مناسب
  2. انتخاب بین فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد
  3. انتخاب کابل فیبر نوری داخلی indoor و یا بیرونی Outdoor
  4. کابل های فیبر نوری indoor
  5. کابل های فیبر نوری outdoor
  6. انتخاب روکش مناسب کابل فیبر نوری
  7. استاندارد ساختار کابل های فیبر نوری
  8. نتیجه گیری

 

انتخاب نوع فیبر نوری – سینگل مد SM و مالتی مد  MM

کابل فیبر نوری را می توان به کابل های فیبر نوری تک حالته (سینگل مد) و کابل های فیبر نوری چند حالته (مالتی مد) تقسیم نمود. فیبر نوری تک حالته یا سینگل مد با قطر هسته ۹ میکرومتر و روکش کلد ۱۲۵ میکرومتر  ( ۹/۱۲۵μm ) جهت ارسال و دریافت داده ها از فناوری انتقال لیزر بهره می برد و می تواند سیگنال را تا کیلومتر ها دورتر حمل نماید، فیبر های نوری سینگل مد بر اساس استاندارد ITU-T تحت مهمترین دسته بندی قرار می گیرند ، بیشترین استفاده از فبر های نوری سینگل مد در ارتباطات مخابراتی و دیتاسنتر های پر ظرفیت می باشد. استفاده از فناوری لیزر فرایند انتقال را دقیق تر و البته پر هزینه تر در مصرف انرژی می نماید. با این حال همواره انتخاب اول بستر شبکه از دید فناوری انتقال بدون محدودیت پهنای باند و با توسعه و پیشبرد اهداف آینده شبکه فیبر نوری ، نوع سینگل مد می باشد چه در شبکه مخابراتی و چه در شبکه های محلی با لینک های کوتاه و در انواع دیتا سنتر ها و شبکه های campus ، انتخاب شبکه سینگل مد نه تنها فرایند دسترسی به سرویس را در هر نقطه ای فراهم می نماید بلکه امکان جداسازی سرویس را بدون نیاز به انجام فرایندی در بخش اکتیو شبکه فراهم می آورد.

انتخاب کابل فیبر نوری مناسب

فیبر نوری مالتی مد همانطور که از نام آن پیداست، فیبر چند حالته است که به سیگنال اجازه می دهد تا در حالت ها یا پرتوهای متعددی در امتداد داخلی هسته پلاستیکی و یا شیشه ای حرکت نماید. فیبر نوری مالتی مد تا به امروز در ۵ نوع استاندارد ISO/IEC 11801 ارائه شده است،‌ بدلیل محدودیت های پشتیبانی ظرفیت  پهنای باند و فواصل انتقال در فیبر های نوری مالتی استاندارد های مخابراتی به طور جزئی تری به مشخصات فیبر های نوری مالتی مد پرداخته اند. مهمترین دسته بندی مرتبط با فیبر های نوری مالتی مد ISO/IEC 11801 است که شامل انواع فیبر های نوری مالتی مد OM1, OM2, OM3, OM4, OM5 می باشد که هر کدام مشخصات خاص خود را ارائه می نمایند، وجه مشترک آنها قطر هسته و کلد یکسان ۵۰/۱۲۵μm   می باشد ، البته نوع OM1 با قطر هسته فیبر ۶۲٫۵ میکرومتر نسبت به مابقی فیبر های نوری مالتی مد قطر هسته بزرگتری دارد. اگرچه اندازه هسته فیبر تک حالته و فیبر چند حالته متفاوت است، هر دو نوع فیبر در نهایت قطر بیرونی حدود ۲۵۰ میکرومتر را دارا می باشند. تفاوت های کلیدی بین این دو نوع کابل فیبر نوری در مقاله دیگری به وضوح بیشتر نشان داده شده است – تفاوت فیبر نوری مالتی مد و سینگل مد: کدام را انتخاب نماییم؟

تفاوت و نحوه شناسایی کابل های فیبر نوری Outdoor و Indoor

انتخاب بین کابل فیبر نوری داخلی indoor و کابل فیبر نوری Outdoor

در انتخاب کابل فیبر نوری پارامتر مهم دیگر شرایط محیطی محل نصب و  قرار گیری کابل می باشد که اهمیت بسیار بالایی دارد. انتخاب شرایط محیطی نصب و یا انتخاب بین کابل فیبر نوری داخلی indoor و کابل فیبر نوری Outdoor نیازمند بررسی این شرایط است، هر کدام از این نوع کابل ها دارای ساختار های محافظتی و پیش بینی شرایط دشوار (مقاومت در برابر حریق) متفاوتی می باشند، برای نمونه استفاده از کابل های Outdoor در محیط های داخلی نه تنها توصیه نمی شود بلکه در بسیاری از کشورها جرم تلقی می گردد و پیمانکار موظف است کابل خارجی را در محل ورود به ساختمان و فضای مسقف به نوع indoor یا داخلی تغییر دهد.)

 

تفاوت عمده بین کابل فیبر نوری داخلی و خارجی در ویژگی مسدود سازی نفوذ آب می باشد. هر مجرا یا کانالی ممکن است روزی با شرایط رطوبتی دشوار مواجه شود. کابل های فضای باز Outdoor جهت محافظت از تارهای فیبر نوری در برابر سال ها قرار گرفتن در معرض رطوبت طراحی شده اند. کابل‌ های داخلی indoor همان کابل‌ هایی هستند که ما آنها را کابل ‌های بافر محکم یا تایت بافر می‌نامیم، جایی که فیبر شیشه دارای یک پوشش اولیه و پوشش‌های بافر ثانویه است که هر تار فیبر را تا ۹۰۰ میکرون بزرگ تر می نماید – حدود ۱ میلی‌متر یا ۱/۲۵ اینچ، تا کار با فیبر را آسان‌تر نماید.

 

کابل فیبر نوری داخلی indoor

کابل ‌های داخلی indoor در انواع ساختار های زیپ‌کورد و سیمپلکس یا تک رشته (تک کر) ، کابل ‌های توزیع distribution و کابل‌ های breakout موجود می باشند که همگی از تارهای فیبر نوری تایت بافر طراحی و تولید می گردند. کابل های فیبر نوری سیمپلکس از یک تار فیبر نوری، بافر محکم یا تایت بافر (روکش شده با یک بافر ۹۰۰ میکرونی روی پوشش بافر اولیه ۲۵۰ میکرونی) با اعضای استحکام (نخ آرامید) و روکش جهت استفاده در داخل ساختمان بهره می برند. روکش فیبر های نوری سیمپلکس معمولا بین ۲ یا ۳ میلی متر ( ۱/۸ اینچ) قطر دارد. Zipcord به سادگی  تمام شامل دو عدد از کابل های سیمپلکس است که مشابه فرایند زیپ از قسمت میانه به شکل ظریف و پیوسته به یکدیگر متصل شده اند. زیپ کورد ها بیشتر جهت ساخت پچ‌کورد ها و backplane ها استفاده می‌شوند، البته zipcord می‌تواند جهت اتصالات دسکتاپ نیز استفاده شود.FTTD

کابل فیبر نوری تایت بافر توزیعی distribution

کابل‌های فیبر نوری توزیعی حاوی چندین فیبر بافر محکم یا تایت بافر هستند که در زیر یک ژاکت(روکش) با اعضای استحکام نخ آرمید (الیاف شیشه) و در برخی مواقع تقویت‌کننده های فایبرگلاس جهت استحکام بیشتر کابل و جلوگیری از پیچ خوردگی قرار گرفته‌اند. این کابل ها از نظر اندازه کوچک هستند و برای اجراهای شبکه های با فواصل کوتاه، رایزر و پلنوم استفاده می شوند. فیبرها دارای دو بافر می باشند و می‌توان آنها را مستقیماً سربندی نمود، اما از آنجایی که تارهای نوری آنها به صورت جداگانه تقویت نمی‌شوند، این کابل‌ها بایستی توسط “باکس های breakout ” یا در داخل یک پچ پنل ها یا محفطه های مناسب سریندی شوند. کابل های توزیع distribution محبوب ترین کابل جهت استفاده در فضای داخلی است که بیشتر به صورت عامیانه به انها کابل های تایت بافر نیز می گویند، که این موضوع نیز درست نمی باشد و بیشتر کابل های indoor از تارهای تایت بافر و ساختار بافر دار بهره می برند.

کابل فیبر نوری Breakout
کابل‌ های فیبر نوری Breakout از چندین کابل سیمپلکس ساخته شده‌اند که در داخل یک روکش مشترک جهت سهولت در کشش و استحکام در کنار هم قرار گرفته‌اند. این طراحی انسجامی یکپارچه، قوی و ناهموار را فراهم می آورد، گرچه بزرگتر و گرانتر از کابل های توزیعی distribution است. کابل ‌های فیبر نوری Breakout جهت نصب در انواع مجاری، رایزر و کاربردهای پلنوم مناسب می باشند و جهت کاربردهای صنعتی که شرایط ناهمواری اهمیت دارد و یا در مکانی که فقط یک یا دو تجهیز نیاز به اتصال دارند، ایده آل هستند.

کابل فیبر نوری breakout
کابل های فیبر نوری فضاهای باز Outdoor

کابل های فیبر نوری خارجی Outdoor به جهت کاربری و استفاده در محیط های بیرونی دارای محافظت بیشتری در برابر نفوذ آب، حیوانات موذی (ضد جونده) و سایر دشواری های محیطی که در شرایط دفن مستقیم کابل در زمین، با آن مواجه می شوند، دارند. همچنین کابل های فیبر نوری فضای باز Outdoor قابلیت استحکام کششی بیشتری دارند تا را در فواصل کششی مورد نیاز دوام آورند. به طور کلی، کابل های فیبر نوری نصب شده در فضاهای بیرونی شامل کابل های فیبر نوری لوز تیوب، کابل های فیبر نوری ریبون (نارهای نواری)، کابل های فیبر نوری زره دار ( آرمورد Armoured ) و کابل های فیبر نوری هوایی ADSS, Figure8 است.

بررسی و انواع کابل های فیبر نوری اوتدور Outdoor
کابل ‌های فیبر نوری لوز تیوب از یک یا چندین تیوب که حاوی تار های فیبر نوری لوز تیوب هستند، تشکیل شده اند در نهایت تیوب های حاوی تار را تیوب های فعال و تیوب های بدون فیبر را تیوب غیر فعال می نامند که در ساختار کابل های فیبر نوری لوز تیوب ممکن است تمامی تیوب ها فعال یا تعدادی از آن ها فعال باشند، تیوب های فعال و غیر فعال در نهایت به دور یک عضو مستحکم مرکزی central strength member پیچیده می‌شوند، تیوب های فعال در حالت استاندارد دارای ۱۲ تار فیبر نوری رنگ بندی بر اساس رنگ بندی TIA-598 می باشند و همچنین به صورت سفارشی میتوان تعداد تارهای لوز تیوب در تیوب های فعال را تعیین و از تولید کننده درخواست نمود، در نهایت مجموعه تیوب ها و عضو مستحکم مرکزی و … در زیر روکش نهایی قرار می گیرند و یک کابل با قطر کوچک و با ظرفیت بالای فیبر ایجاد می نمایند.

 

انواع کابل فیبر نوری Outdoor
کابل های فیبر نوری لوز تیوب جهت کاربردهای خارجی در دو نوع ژله فیلد یا حاوی ژل (تیوب های پر شده با ژل) و ژل فری یا دارای پودر جاذب ( عاری از ژل یا بدون ژل) ساخته و ارائه می شوند که از آسیب رساندن به تار ها در برابر نفوذ رطوبت و آب جلوگیری می نمایند. از آنجایی که تارهای فیبر نوری فقط یک پوشش بافر نازک ۲۵۰ میکرونی دارند (ساختار لوز تیوب)، جهت جلوگیری از آسیب به تارها بایستی جهت نصب و نگهداری دقت لازم مد نظر قرار گیرد. کابل های Outdoor را می توان در مجاری و لوله های زیر زمینی و یا در سینی های کابل و  یا مستقیماً در زمین دفن نمود.

 

کابل های فیبر نوری میکرو داکت2

 

کابل‌های فیبر نوری ریبون بیشترین ظرفیت ساختاری تعداد تار نوری را ارائه می نمایند، چراکه تمامی فیبرها در ردیف ‌های نواری قرار گرفته اند، در حالت استاندارد از ۱۲ تار فیبر نوری یک ریبون یا نوار فیبر شکل می گیرد، که ۱۲ فیبر به هم چسبیده اند. به این ترتیب، ۱۴۴ فیبر تنها دارای سطح مقطعی در حدود ۱/۴ اینچ یا ۶ میلی متر خواهد بود. برخی از ساختار های کابل های ریبون از یک هسته شکاف دار با حداکثر ۶ مجموعه از این ۱۴۴ مجموعه نوار فیبر جهت ۸۶۴ فیبر در یک کابل استفاده می نمایند. کابل های ریبون هم به جهت نصب درمحیط های Outdoor و هم در مدل های قابل نصب در محیط های داخلی indoor طراحی و تولید می شود ، نوع Outdoor به جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت با ژل پر می شود.

کابل فیبر نوری لوز تیوب
کابل‌های فیبر نوری زره‌دار یا آرمورد Armoured که جهت دفن مستقیم طراحی می گردند ، ساختار آرمورد هم در برابر جوندگان و هم در ایجاد استحام کششی نصب موثر است. معمولاً کابل های فیبر نوری Outdoor دارای زره ​​فلزی بین دو روکش PVC هستند تا از نفوذ جوندگان جلوگیری بیشتری گردد. کابل آرمور بدان معنی است که کابل رسانا است، بنابراین باید به درستی به زمین متصل شود (نکته بسیار مهمی که در کشور ما متاسفانه رعایت نمی شود). زمانی که شما میخواهید کابل فیبر نوری را مستقیم در خاک در فضای باز دفن نمایید، بهتر است کابل زره پوش ( آرمور دار) فیبر نوری را انتخاب نمایید.

کابل های فیبر نوری دفن مستقیم 2

 

کابل‌ های فیبر نوری هوایی را می‌توان به عنوان رسانه  مناسب یا کابل جایگزین شبکه های CATV و رساندن فیبر به منازل FTTH معرفی نمود ، این کابل ها در دو نوع ساختاری دارای قطعات استحکام فلزی  یا آرامید ADSS یا بصورت خود نگه دار فیگوریت Figure 8 یا شکل عدد هشت لاتین ارائه می گردند. کابل های هوایی جهت نصب بیرونی روی دکل ها می باشند و به همین سبب در مقابل اشعه UV که باعث پوسیدگی روکش می شود مقاوم هستند.

کابل های فیبر نوری هوایی Aerial
انتخاب روکش کابل فیبر نوری  PVC , PE, OFNR، OFNP و یا  LSZH

 

روکش کابل فیبر نوری می تواند استحکام، یکپارچگی و محافظت کلی از تارهای فیبر نوری را فراهم نماید. PVC به طور گسترده ای به عنوان روکش کابل جهت بسیاری از کاربردها استفاده می شود – کابل های کامپیوتر، شبکه مسی، کابل های ولتاژ پایین و غیره به طور گسترده از PVC ساخته شده اند. PVC به طور بالقوه می تواند در شرایط آتش سوزی خطرناک باشد، دود سنگین و گاز کلرید هیدروژن را آزاد می نماید، که می تواند برای انسان آزاردهنده و خورنده باشد و استنشاق تنها مقداری از آن کشنده است. کابل های PVC در کابل های فیبر نوری Outdoor روکش بیرونی می باشند. هرگز بدون دستکش صنعتی کابل های صنعتی و کابل های فیبر نوری Outdoor را در دست نگیرید، مواد سرطان زا به سرعت جذب پوست شما خواهند شد.(اطلاعات بیشتر)

روکش های مقاوم در برابر حریق  در کابل های OFNP یا روکش های  پلنوم جهت استفاده در محیط‌های پلنوم مانند سقف‌های کاذب یا کف‌های کاذب بهینه شده اند. بسیاری از مراکز داده و اتاق‌های سرور الزاماتی برای کابل ‌های دارای رتبه‌بندی Plenum دارند. LSZH یک روکش یا ژاکت ساخته شده از ترکیبات خاصی است که در هنگام سوختن دود بسیار کمی از خود خارج می نماید و هیچ ترکیب سمی هالوژنی ندارد. مطابق استاندارد استفاده از کابل های indoor تنها با روکش LSZH/FRNC مورد تایید می باشد.

 

استاندارد ساختار کابل های فیبر نوری

ساختار کابل های فیبر نوری بر اساس استاندارد IEC 60794-2-11 طبقه بندی می شود، شناخت کافی از این استاندارد راهنمای شما در انتخاب کابل فیبر نوری مناسب با پروژه شما خواهد بود! استاندارد DIN EN IEC 60794-2-11 VDE 0888-10 معتبرترین استاندارد صنعت فیبر نوری در طراحی ساختار می باشد، معتبر ترین برند های کابل های فیبر نوری مانند کورنینگ CORNING و متز کانکت METZ CONNECT و دراکا DRAKA که تنها تولید کنندگان فیبر های  نوری غیر حساس به خمش در جهان می باشند همواره روی کابل های تولید خود از این استاندارد ساختاری استفاده می نمایند، همچنین ‌تمامی تولید کنندگان کابل فیبر نوری که فرایند تولید روکش را انجام می دهند و معتبر نیز باشند روی کابل و در فواصل مشخص اطلاعات استاندارد ساختاری را مطابق این استاندارد چاپ می نمایند. اکیدا توصیه می نماییم که کابل ای که فاقد این اطلاعات است را غیر اصل یا غیر ارجینال تلقی فرمایید و حتما کاراکتر های مورد نظر را با استاندارد تطابق دهید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد ساختاری کابل های فیبر نوری

شناسایی کابل فیبر نوری
نتیجه گیری

 چه نوع کابل فیبر نوری را انتخاب نمایم؟ هنگام انتخاب کابل فیبر نوری، لطفاً همیشه موارد ذکر شده در این مقاله را به خاطر سپارید. تنها با روشن شدن تمام مؤلفه ها و پارامتر ها می توانید کابل فیبر نوری مناسب را انتخاب نمایید. چنانچه هنوز هر یک از نکات مورد اشاره برای شما روشن نگردیده است، می توانید از طریق فرم تماس به آدرس اینترنتی شرکت منتخب صنعت پارس www.msp-ict.com  ویا با آدرس ایمیل info@msp-ict.com با ما در تماس باشید تا کارشناسان و متخصصان ما مشاوره حرفه ای و گسترده ای را به شما عزیزان ارائه نمایند.

 

 

مجتبی منتخبی، محمدرضا سلیمانی، مهرداد صادقیان

 

 

لینک های پیشنهادی:

کابل های فیبر نوری :

link

تجهیزات شبکه:


link

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها (۰)

*
*