دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

کابل فیبر نوری گوگل به عنوان حسگر لرزه ای در بستر دریا

کابل فیبر نوری دریایی ۱۰ هزار کیلومتری گوگل به عنوان حسگر لرزه ای در بستر دریا ، با استفاده از کابل ترکیبی نوری ” Curie ” که کابل فیبر نوری دریایی ۱۰ هزار کیلومتری شرکت گوگل است و لس آنجلس ، کالیفرنیا را به والپارایسو ، شیلی متصل می نماید – محققان روش جدیدی را جهت تشخیص فعالیت لرزه ای در اعماق بستر دریا و امواج در سطح اقیانوس ردیابی و آشکار ساخته اند.

 

کابل فیبر نوری گوگل به عنوان حسگر لرزه ای در بستر دریا

 

Curie Subsea Cable Route from Equinix LA4 International Business Exchange in Los Angeles to Chile. Credit: Equinix

کابل فیبر نوری گوگل به عنوان حسگر لرزه ای در بستر دریا

در این روش ، محققان با استفاده از رصد ترافیک ای که از طریق شبکه کابل های نوری مخابراتی بین قاره ای به طور بی وقفه در جریان می باشد با موفقیت طوفان های شدید و زمین لرزه ها را در طی یک دوره نه ماهه شناسایی نمودند.

ویلیام ویلکاک William Wilcock در ارتباط با این موضوع می نویسد: “این روش به زیرساخت یا ابزار جدیدی نیاز ندارد ، اما در عوض به استفاده از مشاهدات انجام شده برای استخراج داده های مخابراتی دریافت شده در انتهای کابل متکی است.”

مطالعات جدید نشان می دهد که این روش می تواند شبکه اینترنت  فیبر نوری جهانی سرتاسر اقیانوس ها را به یک سیستم مانیتورینگ ، کنترل و ردیابی زلزله و سونامی در زمان واقعی تبدیل نماید. نظارت بر فعالیت لرزه ای در اعماق دریا جهت مطالعه پوسته زمین و تشخیص زمین لرزه های دریایی و تهدیدات سونامی بسیار حائز اهمیت می باشد. با این حال ، استقرار و نگهداری ابزارهای ژئوفیزیکی در اعماق دریا دشوار و پر هزینه می باشد. در نتیجه ، ایستگاه های لرزه نگاری زیر آب در مناطق وسیعی از اقیانوس کمیاب می باشند.

چندین فناوری نو ظهور در حال بررسی جهت رفع شکاف داده ها ( data gap ) هستند ، از جمله  تداخل سنجی لیزر و روش های سنجش صوتی توزیع شده که به طور موثر کابل های مخابراتی فیبر نوری بین اقیانوسی را به حسگرهای لرزه ای با مسافت های کیلومتری تبدیل می نماید.  گرچه ، تا کنون ، این راه حل ها به دلیل نیاز به تجهیزات تشخیص لیزر تخصصی و “فیبر های تاریک” اختصاصی ، محدود مانده اند.

طبق گفته Zhongwen Zhan و همکارانش ، اگر فقط بخشی از شبکه فیبر نوری دریایی به طول یک میلیون کیلومتر به عنوان حسگرهای ژئوفیزیکی مورد استفاده قرار بگیرد ، می توان به پیشرفت های چشمگیری در میزان داده های لرزه ای و پوشش بخش های گسترده ای از اعماق دریا دست یافت.

ژان Zhan و همکاران با استفاده از سیگنال های نور قطبی که معمولاً جهت انتقال اطلاعات از طریق کابل های مخابراتی نوری و کابل فیبر نوری دریایی کوری ( Curie  ) متعلق به کمپانی گوگل که حاشیه لرزه ای فعال اقیانوس آرام شرقی و آمریکای جنوبی را در بر می گیرد به یک رویکرد جدیددستیابی نموده اند. از آنجا که قطبیت نور به تغییرات دمایی حساس می باشد ، پایداری حرارتی کف اقیانوس به محققان این اجازه را می دهد تا ترافیک مخابراتی نوری منظم را کنترل نموده و تغییرات مشاهده شده در نسبت فشار لرزه ای به فشار ایجاد شده برای کابل را بررسی نمایند.

زان و همکاران وقایع ثبت شده ۳۰ طوفان اقیانوسی و ۲۰ زلزله متوسط تا بزرگ را در طول نه ماه بررسی و مشاهده مداوم ، از جمله رویداد زمین لرزه ۷٫۴ ریشتری در حوالی اوخاکا ، مکزیک در ژوئن سال ۲۰۲۰ را ثبت نموده اند.

 

لینک های مرتبط

کابل فیبر نوری

کابل شبکه مسی

 

 

کورنینگ CORNING :


link

متز کانکت METZ CONNECT:

link

دیدگاه‌ها (۰)

*
*