دیوارنت
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet
فروشگاه اینترنتی دیوارنت divarnet

مدل شبکه OSI

مدل شبکه OSI

مدل شبکه OSI

مدل اتصال به سیستم های باز ( Open Systems Interconnection )

 

در مدل شبکه OSI ، استاندارد های شبکه ای موجود پروتکل های شبکه را به هفت لایه تقسیم می نمایند. زیرساخت های شبکه مانند شبکه مسی و سیستم های شبکه فیبر نوری ، در لایه ۱ ، Physical یا  PHY یا لایه فیزیکی گنجانده شده است. برای توضیحات کامل ، هر هفت لایه شامل:

 

لایه ۱ – لایه فیزیکی PHY) ­Physical Layer)

این لایه شامل سخت افزار الکتریکی و مکانیکی که سیگنال های نوری ، الکتریکی یا رادیویی که از طریق بستر شبکه منتقل می شوند را در بر میگیرد و در واقع تجهیزات شبکه ، کابل ، کانکتور و کارت شبکه را شامل می شود. لایه PHY همچنین به تمام تجهیزات و سخت افزاری های مربوط به ارسال و دریافت داده ها نیز، اشاره دارد. پروتکل های شبکه دارای با استفاده از اجزای لایه فیزیکی مانند کابل شبکه یا کابل فیبر نوری یا بستر بی سیم فعالیت می نمایند .

 

 

توجه: یک ساختار داده فیزیکی به سازماندهی داده ها در یک دستگاه ذخیره سازی اطلاق می شود. ساختار داده “منطقی” یا “مجازی” به نرم افزار یا نحوه نمایش اطلاعات برای کاربر اشاره دارد.

 

لایه ۲ –  لایه پیوند داده ­Data Link Layer

در اینجا بسته های داده ۳ هدف دارند:

۱ ) رسیدگی به خطاها در لایه فیزیکی؛
۲ ) کنترل ترافیک فریم ها
۳) هماهنگ سازی فریم ها

 

شامل ۲ زیر لایه ها است:

۱) کنترل دسترسی به رسانه (MAC) ¬ که نحوه دسترسی ما به داده ها را کنترل می کند و اجازه انتقال آن را می دهد. هر دستگاه متصل به شبکه باید دارای یک آدرس MAC بی همتا باشد.
۲) لایه کنترل پیوند منطقی (LLC) که هماهنگ سازی فریم ، کنترل جریان و بررسی خطا را کنترل می کند.

 

لایه ۳ – لایه شبکه Network Layer

عملکرد این لایه در جهت انتقال و مسیریابی ارسال اطلاعات از گره به گره ای دیگر و همچنین توانایی های ارسال، آدرس دهی ، اتصال بین شبکه ای، رسیدگی به خطاها و ایرادات ، کنترل ازدحام و تراکم و توالی بسته ها انجام میگیرد.

 

لایه ۴ – لایه انتقال (حمل و نقل) Transport Layer

جهت انتقال داده ها بین سیستم ها میباشد.  بازیابی خطای از ابتدا به انتها و کنترل ترافیک ، انتقال کامل داده ها را تضمین می نماید.

 

لایه ۵ – لایه  نشست Session Layer

مدیریت ارتباط بین برنامه های کاربردی و تنظیم و اداره مکالمات، تبادل و دیالوگ ها بین برنامه ها در هر انتها. همگام سازی و ارسال به پورت ها.

 

 

لایه ۶ – لایه ارائه  Presentation Layer

در اینجا هر گونه مشکلات سازگاری به کار گرفته می شود و داده های “با اشکال متفاوت” با شکلی به فرمت خاص یا رمزگذاری می شوند ، به طوری که از طریق شبکه پذیرفته و ارسال شود. این لایه نحوه رمزگذاری و رمزگشایی در صورت نیاز را تعریف مینماید.

 

 

لایه ۷ – لایه برنامه Application Layer

در اینجاست که کاربران و کیفیت خدمات (QOS) مشخص می شوند ، و احراز هویت و حریم خصوصی واقع می شود. این لایه خاص برنامه ها است و در جایی است که انتقال فایل ، ایمیل و سایر خدمات نرم افزاری شبکه ارائه می شود.

 

 

شبکه OSI توپولوژی

 

این ۷  لایه در دنیای کاربران عادی چه عملکردی دارا می باشند؟

 

۱ – لایه  ۷: ایجاد اسناد

 

۲ – لایه  ۶: کدگذاری به  ASCII قبل از “فشرده سازی( zipped )”

 

۳ – لایه  ۵: اتصال آن سند / پرونده به ایمیل ارسال شده از طریق پروتکل انتقال ایمیل ساده یا  SMTP

 

۴ – لایه  ۵: ا ارسال ایمیل یا نامه الکترونیکی (بعضی اوقات لایه های ۴ و ۵ یکی در نظر گرفته می شوند.)

 

۵ – لایه  ۴: شروع و پایان نشست و کنترل ترافیک

 

 

۶ – لایه  ۳: مسیریابی بسته ها از طریق اینترنت با استفاده از داده های موجود در بالای بسته ها ، مشخص شده در IP (پروتکل اینترنت).

 

۷ – لایه  ۲: ارسال داده ها از کامپیوتر شما جهت ورود به شبکه. اندازه بسته های داده نیز توسط IP تعیین می شود.

 

۸ – لایه  ۱: (لایه فیزیکی یا PHY) بسته ها ، فریم ها یا قاب ها را روی بستر شبکه، مدار DSL (خط اشتراک دیجیتال) و یا حلقه SONET (شبکه نوری همگام) قرار میدهد.

 

۹ – لایه  ۱: همچنین در انتهای مسیر دریافت، این فرایند  به شکل معکوس اجرا می گردد و پس از پذیرش داده ها در لایه ۱ شروع  و در لایه ۷ جایی که گیرنده نامه الکترونیکی شما را در مانیتور کامپیوتر خود مشاهده می کند خاتمه می یابد.

 

شبکه OSI

 

OSI Model

 

Layers Data Unit Layer Function
Host Layers Data ۷٫ Application Network process to application
۶٫ Presentation Data representation and encryption
۵٫ Session Interhost communication (SMTP)
Segment/Datagram ۴٫ Transport End to end connections and reliability
Media Layers Packet ۳٫ Network Path determination and logical addressing
(IP)
Frame ۲٫ Data Link Physical addressing
(MAC and LLC)
Bit ۱٫ Physical Media (PHY), signal and transmission

 

شکل گیری توپولوژی شبکه؟

 

اترنت لایه فیزیکی فناوری شبکه که امروزه از آن در درجه اول استفاده می شود و  نصب و راه اندازی آن به سرعت و بدون مشکل می باشد. اترنت استاندارد IEEE 802.3 است که قواعد پیکربندی شبکه اترنت و همچنین مشخص کردن تعامل عناصر شبکه در آن با یکدیگر را تعریف می نماید. سایر شبکه های محلی می توانند Token Ring ، Fast Ethernet  یا حالت انتقال آسنکرون (ATM) باشند.

 

مدل OSI هفت لایه، یک معماری کلی را برای شبکه LAN فراهم می نماید که می تواند با بیش از یک توپولوژی که مطابق با مشخصات اترنت باشد، عمل نماید. هنگامی که تمام اجزای شبکه به درستی طراحی ، ساخته و نصب شده باشند ، فرستنده ها و گیرنده ها می توانند ارتباط مناسب و ایده آل را برقرار کنند. به همین دلیل است که “تعامل متقابل” (قابلیت تعامل با یکدیگر)‌در صنعت ارتباطات بسیار مهم است.

 

توپولوژی OSI

 

اطلاعات بیشتر در مورد کابل فیبر نوری :


link

تجهیزات فیبر نوری:

link

 

با سپاس فراوان

مجتبی منتخبی

 

برگرفته از مقالات شرکت منتخب صنعت پارس

دیدگاه‌ها (۰)

*
*